طراحی فضاهای بیرونی

8 پوشش عالی و ایده برای سقف حیاط خلوت

سقف حیاط خلوت یکی از راه های مناسب برای کاربردی تر شدن این بخش از ساختمان است و با استفاده از آن می توان از ورود گرد و غبار به داخل جلوگیری کرد. علاوه براین، با پوشاندن سقف می توان از آن را به محیطی برای دورهمی، استراحت استفاده کرد و دکوراسیون حیاط خلوت را حرفه ای اجرا کرد. متریال های متنوعی را می توان برای پوشاندن سقف حیاط خلوت به کار برد که هر یک دارای نقاط مثبت و منفی هستند. در این بخش از مطالب طراحی فضاهای بیرونی دکونیوز ایده برای سقف حیاط خلوت و بهترین متریال های کاربردی را برای آن معرفی خواهیم کرد.

قوانین پوشاندن سقف حیاط خلوت

قبل از انتخاب متریال های مختلف برای پوشاندن سقف حیاط خلوت بهتر است قوانین موجود در این زمینه را در نظر بگیرید. از مهم ترین قوانین ارائه شده در این زمینه می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • برای پوشاندن تمام سقف حیاط خلوت تنها باید از متریال های شفاف استفاده کنید.
  • برای پوشاندن سقف با آجر و آهن نیاز به اخذ مجوز از شهرداری و کسب رضایت از ساکنین طبقات بالا است
  • ارتفاع سقف حیاط خلوت نباید مزاحمتی برای طبقات بالا داشته باشد
  • سقف حیاط خلوت نباید به نمای ساختمان و جلوه شهر آسیب وارد کند

قوانین پوشاندن سقف حیاط خلوت

ایده برای سقف حیاط خلوت

بسیاری از ساختمان های ویلایی و آپارتمان ها دارای یک حیاط خلوت هستند که در اغلب مواقع به طراحی آن توجه نشده و بلااستفاده هستند. این در حالیست که با پوشاندن سقف آن می توان از ورود گرد و غبار و بارندگی ها به حیاط جلوگیری کرد و در نهایت از آن برای اجرای مطبخ در حیاط خلوت استفاده کرد. در انتخاب سقف برای حیاط خلوت باید به چند نکته توجه داشت که عبارتند از:

  • متریال به کار رفته در سقف باید مقاومت بالایی در برابر نوسان دمایی داشته باشد
  • نم و رطوبت نباید به بافت سقف نفوذ کند و باعث پوسیدگی آن شود
  • تا حد امکان متریالی استفاده می شود که وزن کمی داشته باشد
  • برخورد ضربه به سقف باعث ترک و شکستگی آن نشود
  • به اندازه کافی در برابر طوفان و وزش بادهای شدید مقاومت داشته باشد
  • ساختار آن با اصول ایمن سازی بنا در برابر زلزله و آتش سوزی تناسب داشته باشد.
  • تا حد امکان قابلیت بازشوندگی داشته باشد تا هوا در ساختمان جریان پیدا کند.
  • نور براحتی از سقف عبور کند تا باعث تاریکی ساختمان نشود

با توجه به این ویژگی ها می توان انواع سقف حیاط خلوت را از نظر نوع متریال به کار رفته در آنها به چند گروه زیر دسته بندی کرد:

1- سقف شیشه ای برای حیاط خلوت

یکی از بهترین انتخاب ها برای داشتن حیاط خلوت مدرن و لوکس، استفاده از سقف های شیشه ای است. این سقف ها از سکوریت با ضخامت بالا تولید شده و در انواع سقف های دوجداره و تک جداره می توان آنها را خریداری کرد. علاوه بر تفاوت هایی که در تعداد جداره، رنگ و نوع شیشه در این سقف ها وجود دارد، شاسی کشی و قاب به کار رفته در آنها نیز فرق دارد. از مقاوم ترین این سقف ها می توان به مدل های قاب دار و شبکه ای اشاره کرد.
مدل های قاب دار این شیشه ای از شبکه فلزی تشکیل شده اند که تایل های شیشه را در خود جای می دهند. ساختار شبکه ای سقف کمی از زیبایی های شیشه را کاهش می دهد اما مقاومت و استحکام بالایی دارند. برخی از مدل ها نیز بدون قاب اجرا شده و دید بسیار خوبی از آسمان را فراهم می کنند.
اجرای سقف شیشه ای برای حیاط خلوت مزایای متعددی را به همراه دارد که از مهم ترین آنها می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • نور براحتی به فضای حیاط خلوت تابیده می شود
  • شیشه در تماس با باران های اسیدی دچار پوسیدگی و تخریب نخواهد شد
  • استفاده از شیشه در سقف فضا را مدرن و لوکس می کند
  • این سقف ها قابلیت شستشو داشته و براحتی می توان آنها را تمیز کرد
  • نوسان دما باعث تخریب بافت شیشه نمی شود
  • به دلیل استفاده از شیشه های سکوریت و سندبلاست با اصول ایمنی سازگار هستند.
  • تنوع رنگ بالایی دارند

از معایب این نوع سقف می توان به قابلیت انعطاف پذیری پایین و اجرای سخت آنها اشاره کرد. اجرای این سقف ها نیاز به تخصص بالایی دارند و بدون رعایت اصول ایمنی نباید نسبت به نصب آنها اقدام کرد.

سقف شیشه ای برای حیاط خلوت

بهترین کفپوش حیاط خلوت چیست؟

2- سقف حیاط خلوت با ایرانیت سیمانی

اگر برای مسقف کردن حیاط خلوت با محدودیت بودجه همراه هستید، ایرانیت های سیمانی می توانند انتخاب مناسبی باشند. سیمان در برابر ضربه و نم و رطوبت مقاوم بوده و اجرای این نوع سقف نیز آسان است. البته سیمان نور را از خود عبور نداده و باعث تاریکی ساختمان خواهد شد. به همین دلیل توصیه می شود تنها بخش کوچکی از سقف را با این متریال بپوشانید.

سقف حیاط خلوت با ایرانیت سیمانی

3- سقف برزنتی یا پارچه ای برای حیاط خلوت

به عنوان ایده برای سقف حیاط خلوت با کمترین هزینه می توان به استفاده از سقف های پارچه ای اشاره کرد. پارچه های برزنتی دارای تنوع بسیار بالایی از نظر رنگ و نوع هستند و اغلب آنها عایق رطوبت به شمار می روند. برخی از مدل های این سقف ها دارای روکش پلیمری بوده و به همین دلیل نم و رطوبت، تابش نور خورشید و حشرات باعث تخریب بافت آنها نخواهد شد.
سقف های پارچه ای و برزنتی را می توان در مدل های متحرک، تاشو و ثابت اجرا کرد. با توجه به شرایط حیاط خلوت پیشنهاد می کنیم از مدل های متحرک و تاشو استفاده کنید تا در شرایط لزوم نور به داخل حیاط تابیده شود.
از مزایای این سقف ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجرای آسان و سریع
  • وزن سبک
  • تنوع بالا در طرح و رنگ
  • عایق بودن در برابر حرارت و رطوبت
  • ماندگاری بالا
  • قیمت ارزان

سقف برزنتی یا پارچه ای برای حیاط خلوت

انواع دیوارپوش حیاط خلوت

4- سقف حیاط خلوت فایبرگلاس

یکی دیگر از پرکاربردترین انواع سقف حیاط خلوت، سقف های فایبرگلاس هستند. این سقف ها تایل های صاف یا کرکره ای تولید شده با الیاف شیشه و مواد پلیمری هستند که نم و رطوبت به بافت آنها نفوذ نمی کند. فایبرگلاس نور را به خوبی از خود عبور داده و شفاف بودن سطح آنها باعث روشن شدن حیاط خلوت می شود. به این نوع سقف ایرانیت پلاستیکی نیز گفته می شود و به چند دلیل برای حیاط خلوت می توان از آنها استفاده کرد:

  • وزن سبک
  • عایق رطوبتی و حرارتی
  • سطح شفاف با امکان عبور نور
  • مقاومت بسیار بالا در برابر آتش سوزی
  • طول عمر بالا
  • قابلیت شستشو
  • اجرای سریع و آسان

البته لازم به ذکر است، این نوع سقف نسبت به مدل های سیمانی قیمت بالاتری دارند اما استحکام زیاد و جلوه ظاهری بهتر می تواند باعث چشم پوشی از قیمت شود.

سقف حیاط خلوت فایبرگلاس

5- سقف پلکسی برای حیاط خلوت

سقف پلکسی نوعی پلاستیک فشرده کاملا شفاف است که شباهت زیادی به شیشه دارد. اما در برابر ضربه مقاومت آن نسبت به شیشه بسیار زیاد بوده و وزن آن نیز سبک تر است. این سقف ها با نام های دیگری از قبیل طلق شفاف و سقف های آکریلیک نیز شناخته شده هستند.
از ویژگی های سقف پلکسی که باعث کاربرد زیاد آن برای پوشاندن سقف حیاط خلوت شده است می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • عایق بودن در برابر نم و رطوبت و حرارت
  • مقاومت بالا در برابر ضربه
  • مقاومت بالا در برابر نوسان دمایی
  • قابلیت انعطاف و خمش پذیری
  • وزن سبک و اجرای سریع و آسان

البته به این نکته نیز باید اشاره شود که این سقف ها ممکن است در زمان سوراخ شدن دچار ترک و شکستگی شوند. علاوه براین، در تماس با اشیای نوک تیز دچار خراشیدگی خواهند شد.

سقف پلکسی برای حیاط خلوت

6- سقف پلی کربنات

یکی دیگر از انتخاب های مناسب برای سقف حیاط خلوت، سقف های پلی کربنات است. این سقف ها مانند پلکسی شفافیت بالایی داشته و نور را به خوبی از خود عبور می دهند. مواد پلی کربنات در برابر نوسانات دمایی، فشار، ضربه و تماس با نم و رطوبت مقاوم بوده و وزن بسیار سبکی دارند.
از دیگر ویژگی های مثبت این نوع سقف می توان به مقاومت بالا در برابر آتش سوزی و تماس با مواد شیمیایی اشاره کرد.

7- ساندویچ پانل برای حیاط خلوت

یکی دیگر از انواع سقف حیاط خلوت، ساندویچ پانل ها هستند. این نوع سقف از دو لایه عایق داخلی و بیرونی تشکیل شده و برای لایه میانی از متریال های عایق استفاده می شود. به همین دلیل مقاومت بالا و عایق بودن از مهم ترین ویژگی های این نوع سقف است.
سقف ساندویچ پانل در زمان بسیار کوتاه برای حیاط خلوت اجرا شده و تنوع رنگ آنها نیز بالا است. از دیگر ویژگی های این نوع سقف می توان به عایق صوتی بودن آنها اشاره کرد. در نتیجه با استفاده از این سقف می توان حیاط خلوت را به محیطی برای بازی بچه ها تبدیل کرد و خیالتان بابت رفتن صدایشان به سایر طبقات راحت خواهد بود.

ساندویچ پانل برای حیاط خلوت

8- سقف حبابی برای حیاط خلوت

سقف های حبابی بیشتر به عنوان نورگیر برای پاسیو کاربرد دارند و برای حیاط خلوت نیز می توان از آنها استفاده کرد. این سقف ها از حباب های گنبدی یا مخروطی شکل از جنس پلکسی و طلق های پلی کربنات تشکیل شده اند که روی شبکه مقاوم قرار میگیرند. حباب های این نوع سقف قابلیت باز و بسته شدن دارند.

سقف حبابی برای حیاط خلوت

انواع سقف حیاط خلوت از نظر ساختار

علاوه بر تفاوت هایی که از نظر متریال و جنس سقف وجود دارد، ساختار آنها نیز با هم متفاوت است. در حالت کلی توصیه می شود از سقف هایی که قابلیت بازشوندگی دارند برای حیاط خلوت استفاده کنید. البته این یک قانون همیشگی نیست و تا حد زیادی به شرایط ساختمان و میزان بودجه شما بستگی دارد.
انواع سقف حیاط خلوت از نظر نحوه باز و بسته شدن عبارتند از:

سقف کشویی برای حیاط خلوت

این سقف ها از تایل های مجزا تشکیل شده و می توان آنها به صورت کشویی باز و بسته کرد. مدل های پیشرفته تر این سقف ها دارای ریموت بوده و از راه دور قابل کنترل هستند. از مزایای این سقف ها می توان به باز و بسته شدن راحت به اندازه دلخواه اشاره کرد.
سقف های متحرک پارچه ای، شیشه ای، پلکسی و پلی کربنات همگی به صورت کشویی نیز قابل اجرا هستند.

سقف کشویی برای حیاط خلوت

سقف تاشو برای حیاط خلوت

نوع دیگری از این سقف ها به صورت تاشو باز و بسته می شوند. تایل های به کار رفته در این سقف ها عرض کمی داشته و در جهت راست و چپ می توان آنها را حرکت داد تا روی هم جمع شوند.

سقف تاشو برای حیاط خلوت

سقف ثابت حیاط خلوت

ارزان ترین و ساده ترین نوع سقف های کاذب برای حیاط خلوت مدل های ثابت هستند. این سقف ها از یک قاب یا چارچوب تشکیل شده و تایل های پلکسی، شیشه ای، پلی کربنات و غیره روی آنها ثابت می شوند. قیمت ارزان و اجرای آسان از مزایای این سقف ها به شمار می روند. اما با اجرای این نوع سقف هوا به داخل ساختمان جریان نخواهد داشت که یک عیب محسوب می شود.

سقف ثابت حیاط خلوت

جمع بندی

با توجه به قوانین پوشاندن سقف حیاط خلوت، بهترین گزینه سقف های شیشه ای، حبابی، پلکسی و پلی کربنات، ساندویچ پانل و پارچه ای می باشند که وزن سبکی داشته و براحتی اجرا می شوند. علاوه براین، سقف متحرک برای حیاط خلوت نسبت به مدل های ثابت گزینه مناسب تری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا